Doustna erytromycyna i ryzyko nagłej śmierci z przyczyn sercowych

Doustna erytromycyna wydłuża czas repolaryzacji serca i jest związana z przypadkami torsades de pointes. Ponieważ erytromycyna jest w znacznym stopniu metabolizowana przez izoenzymy cytochromu P-450 3A (CYP3A), powszechnie stosowane leki hamujące działanie CYP3A mogą zwiększać stężenia erytromycyny w osoczu, zwiększając w ten sposób ryzyko arytmi komorowych i nagłej śmierci. Zbadaliśmy związek pomiędzy stosowaniem erytromycyny a ryzykiem nagłej śmierci z przyczyn sercowych i czy to ryzyko było zwiększone przy równoczesnym stosowaniu silnych inhibitorów CYP3A. Metody
Przebadaliśmy wcześniej zidentyfikowaną kohortę Tennessee Medicaid, która obejmowała 249 943 osobolat obserwacji i 1476 przypadków potwierdzonej nagłej śmierci z przyczyn sercowych. Inhibitorami CYP3A stosowanymi w badaniu były nitroimidazolowe środki przeciwgrzybicze, diltiazem, werapamil i troleandomycyna; każde podwaja co najmniej obszar pod krzywą stężenie w czasie dla substratu CYP3A. Amoksycylina, środek przeciwdrobnoustrojowy o podobnych wskazaniach, ale który nie przedłuża repolaryzacji serca, oraz wcześniejsze stosowanie erytromycyny również zostały przebadane w celu oceny ewentualnego zakłócenia przez wskazanie.
Wyniki
Wieloczynnikowa skorygowana stopa nagłego zgonu z przyczyn sercowych wśród pacjentów obecnie stosujących erytromycynę była dwukrotnie wyższa (stosunek częstości występowania, 2,01, przedział ufności 95%, od 1,08 do 3,75, p = 0,03), jak u tych, którzy nie stosowali żadnego z badane leki antybiotyczne. Nie zaobserwowano istotnego wzrostu ryzyka nagłej śmierci wśród byłych użytkowników erytromycyny (wskaźnik częstości występowania, 0,89, przedział ufności 95%, 0,72 do 1,09, P = 0,26) lub wśród osób, które obecnie stosowały amoksycylinę (wskaźnik częstości występowania 1,18, przedział ufności 95%, 0,59 do 2,36, P = 0,65). Skorygowana częstość występowania nagłej śmierci z przyczyn sercowych była pięciokrotnie wyższa (stosunek częstości występowania, 5,35; przedział ufności 95%, 1,72 do 16,64; P = 0,004) wśród osób, które jednocześnie stosowały inhibitory CYP3A i erytromycynę, nie stosowały inhibitorów CYP3A ani żadnego z badanych leków antybiotycznych. W przeciwieństwie do tego, nie było wzrostu ryzyka nagłej śmierci u tych, którzy jednocześnie stosowali amoksycylinę i inhibitory CYP3A lub obecnie stosujących którekolwiek z badanych leków antybiotycznych, które wcześniej stosowały inhibitory CYP3A.
Wnioski
Należy unikać jednoczesnego stosowania erytromycyny i silnych inhibitorów CYP3A.
Wprowadzenie
Erytromycyna jest powszechnie stosowanym antybiotykiem makrolidowym o długiej historii stosowania i jest uważana za w znacznym stopniu pozbawiona poważnej toksyczności. Istnieją jednak opisy przypadków torsades de pointes u pacjentów przyjmujących erytromycynę doustną i dożylną.1-4 Zwiększenie ryzyka wystąpienia torsades de pointes jest zgodne z wpływem erytromycyny na elektrofizjologię serca; badania wykazały wydłużenie odstępu QT5,6 i blokadę kanału potasowego kodowanego przez ludzki gen związany z eterem-go-go (HERG) .7
Istnieją ważne pytania kliniczne, których te raporty przypadków nie zostały omówione. Chociaż istnieje powiązanie między erytromycyną i poważnymi komorowymi tachyarytmiami, wielkość ryzyka tachyarytmii komorowej nie została określona ilościowo w badaniach populacyjnych
[więcej w: fosfeny, nerwica przełyku, papkowaty stolec ]
[przypisy: kolano budowa, kolka nerkowa objawy, kolka nerkowa icd 10 ]