Doustna erytromycyna i ryzyko nagłej śmierci z przyczyn sercowych ad 6

W analizie wieloczynnikowej stosunek częstości występowania wynosił 5,35 (przedział ufności 95%, 1,72 do 16,64; P = 0,004), wskazując na ryzyko nagłej śmierci ponad pięciokrotnie wyższą niż wśród osób, które nie stosowały inhibitorów CYP3A ani nie badały antybiotyki. Wśród innych pacjentów obecnie stosujących inhibitory CYP3A, nie było dowodów na wzrost ryzyka nagłej śmierci z przyczyn sercowych u tych, którzy jednocześnie stosowali amoksycylinę lub ci, którzy nie stosowali obecnie żadnego z badanych leków antybiotycznych (Tabela 3). Nie było również dowodów na wzrost ryzyka nagłej śmierci z przyczyn sercowych wśród osób, które wcześniej stosowały inhibitory CYP3A, niezależnie od ich stosowania lub niewykorzystywania jakichkolwiek badanych leków antybiotycznych. Gdy ocenialiśmy wpływ specyficznych inhibitorów CYP3A, które były stosowane równocześnie z erytromycyną, blokery kanału wapniowego stanowiły prawie wszystkie osoby w wieku obserwacji i wszystkie przypadki nagłej śmierci z przyczyn sercowych. Wśród obecnych użytkowników diltiazemu odnotowano jedną śmierć na przestrzeni 106 osobo-lat, a dwie osoby zmarły w ciągu 78 lat wśród obecnych użytkowników werapamilu. Nie było zgonów w 10 osobach-latach narażenia na nitroimidazole lub więcej niż jeden inhibitor CYP3A. Zidentyfikowaliśmy również 114 osobolat równoczesnego stosowania erytromycyny i innych blokerów kanału wapniowego, które nie hamowały CYP3A w stopniu istotnym klinicznie (prawie wszystkie dla nifedypiny); w tej grupie nie było nagłych zgonów z przyczyn sercowych.
Przeprowadziliśmy szereg dodatkowych analiz, aby ustalić, czy wzrost ryzyka nagłej śmierci z przyczyn sercowych związany z obecnym stosowaniem erytromycyny został zakłócony przez inne leki uważane za predysponujące pacjentów do wystąpienia arytmii. Analizy te obejmowały inne leki, które mogą powodować torsades de pointes, których metabolizm prawdopodobnie będzie hamowany przez erytromycynę (w tym cyzapryd, 36 terfenadyny, 37 astemizol, 38 klarytromycyny, 39 i pimozyd40), leki przeciwarytmiczne uważane za powodujące torsades de pointes wysoka częstotliwość (w tym disopyramid, prokainamid, amiodaron i sotalol41), a także chinidyna, lek antyarytmiczny, który może powodować torsades de pointes i jest substratem CYP3A, 42 oraz innymi lekami, o których sądzono, że powodują torsades de pointes1 lub wydłużają odstęp QT .43,44 Związek między erytromycyną a ryzykiem nagłej śmierci z przyczyn sercowych nie zmienił się we wszystkich tych analizach.
Dyskusja
Opisy przypadków od dawna sugerują, że erytromycyna wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia torsades de pointes. W dwóch przeglądach danych z systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych leku w Agencji ds. Żywności i Leków stwierdzono 346 doniesień o zaburzeniach rytmu serca2 i 82 zgodnie z torsades de pointes3, w których wspomniano o erytromycynie. Niniejsze kontrolowane badanie dostarcza dowodów potwierdzających: wskaźnik nagłej śmierci z przyczyn sercowych był dwukrotnie wyższy u pacjentów, którzy byli aktualnymi użytkownikami doustnej erytromycyny, jak wśród tych, którzy nie stosowali żadnego z badanych antybiotyków. Natomiast ci, którzy wcześniej stosowali erytromycynę lub obecnie stosowali amoksycylinę, nie wykazywali znaczącego wzrostu ryzyka
[podobne: endometrioza miednicy mniejszej, nerwica przełyku, fosfeny ]
[więcej w: kłykciny kończyste leczenie, olx parczew, kminek właściwości ]